Reklama
 
Blog | Petr Staněk

Měly by autobusy platit mýtné?

Od nového roku platí v České republice povinnost pro vozidla těžší 12 tun platit na dálnicích a rychlostních komunikacích takzvané dálniční mýtné. Smysl zákona je jasný, jde o to ulehčit přetíženým dálnicím, zvýhodnit zboží přepravované na kratší vzdálenost a odradit dopravce, kteří berou naše silnice jenom jako spojnici mezi ostatními státy. V tomto ohledu je vše jasné a až na počáteční zmatky a nedorozumění v podobě plnění termínů výstavby dálničních bran a tajných dodatků ke smlouvě o provozování tohoto systému si lze první dny bezproblémového výběru dálničního mýtného pochválit. Snad jedinou chybou, kterou lze novému systému vytknout je, že dálničnímu mýtnému podléhá i autobusová doprava.

Definice je jasná, doprava nad 12 tun. V tomto ohledu není o čem diskutovat. Přesto by bylo dobré položit si otázku, zda autobus pohybující se právě na hranici 12 tun zatíží vozovku stejně jako několikrát těžší kamión. Otázka, která musí následovat, zní: Bylo smyslem zavedení dálničního mýtného zdražení a ztížení autobusové dopravy? Opravdu znamená autobusová doprava takové zatížení našich dálnic, aby platili autobusy stejnou taxu jako několikatunový kamion? Je zcela zřejmé, že tomu tak není. A jak se k tomu jednotliví autobusoví dopravci postavili? Vedle protestních tónů, které od nich zaznívají, se někteří odhodlali k nákupu lehčích vozů pod dvanáct tun, na které se dálniční mýtné nevztahuje. Stačí ubrat několik řad sedadel a použít některé lehčí materiály. V čem nám ale prospějí autobusy z lehčích materiálů? Jak to vypadá, když autobus havaruje, jsme již několikrát viděli. Že by takovému autobusu nějak prospěly lehké součástky, lze úspešne pochybovat. Další z reakcí autobusových společností je zdražení. Je otázkou nakolik bylo mýtné pouze záminkou ve zdražení služeb, každopádně na D1, hlavním dálničním tahu České republiky mezi Prahou a Brnem, činí přirážka za mýtné až několik desítek korun. Bylo tedy smyslem zpoplatnění autobusů vyslat signál: Lidé jezděte raději auty? Je lepší 1 plný autobus nebo padesátka osobních aut na dálnici navíc. Myslím, že se zde v prvé řadě jedná o jasný signál, jak je státem braná autobusová hromadná doprava. Ale jak by se tedy mělo s autobusy na dálnicích naložit? Měly by mít zvláštní dálniční známky, měly by mít dálniční známky stejné jako osobní automobily nebo by měly být od zpoplatnění dálnic zcela osvobozeny? Jakékoliv z těchto řešení by bylo lepší než nechat vše nezměněno. Nebál bych se toho, že by přes naši republiku, kdyby měly autobusy volný průjezd, začali ve velkém jezdit tranzitní turisté a i kdyby, prohlédnou si krajinu a příště pojedou k nám. Nebál bych se toho, že bude problém rozeznat autobus od kamionu, oba mají zcela rozeznatelné znaky (kamiony nemají okénka) . A ani bych se neobával toho, že by to ochudilo národní pokladnu, jak se ukazuje, penízky z mýtného od kamiónů vesele přibývají. A v neposlední řadě v autobuse, alespoň ve většině případů, sedí vedle hromady cestujících i hromada plátců daní a ty by bylo dobré za využívání hromadné dopravy nějak zvýhodnit, třeba tím, že nebudou slyšet větu : „ Z důvodu zavedení dálničního mýtného jsme Vám byli nuceni zdražit jízdné, příjemnou cestu…”

To jaká je politika autobusových dopravců, jakými prostředky mezi sebou bojují a k jakým prostředkům sahají pro úcel zisku je věc jiná, ale občan cestující autobusem by neměl mít pocit, že je dáván do stejné kategorie jako balíky laciného zboží. Doufám, že rozdíl mezi autobusy a kamiony chápou i noví lidé ve vládě.Teď kdy už máme vládu a čeká se na to, jak rychle začne pracovat, by jedním z prvních kroků mohlo být zrušení mýtného pro autobusy. Pochybuji, že kdyby k tomu došlo, vrátí se cena jízdného na úroven před zdražením, ale o to vlastně ani nejde.Nebude to ani poprvé, kdy nám někdo shora svým neuváženým krokem stíží život, ale jediné co lze s takovou věcí dělat, aby nevzniklo ještě více škody, je okamžité zrušení. To jak se k tomu poté jednotlivé strany zúčastněných postaví je věc jiná, ale na to si už obyčejný člověk, myslím, zvykl.

Reklama